Risiko dan Manfaat Berpeluh Pembedahan

Risiko dan Manfaat Berpeluh Pembedahan

Hiperhidrosis adalah peluh berlebihan yang biasanya berlaku sama ada di tapak tangan, di bawah lengan (ketiak hiperhidrosis), pada muka (hiperhidrosis muka), atau di kaki (hiperhidrosis plantar). Berpeluh adalah satu aktiviti badan yang normal untuk membantu badan mengawal suhu. Ia menggalakkan kehilangan haba dan menyimpan sejuk badan.

Hipotalamus yang merupakan sebahagian daripada otak manusia memainkan peranan yang amat penting mengapa orang berpeluh. Hipotalamus mengawal fungsi peluh yang berkaitan yang menghantar isyarat deria saraf peluh (sebahagian daripada sistem saraf simpatetik). Ini terletak di rongga dada dan seterusnya menghantar isyarat kepada kelenjar peluh menggesa kedua untuk menghasilkan peluh. Dalam kes hiperhidrosis, kelenjar peluh tidak mematuhi isyarat dan seterusnya menghasilkan lebih daripada jumlah biasa peluh yang cuba keluar di muka, ketiak, tapak tangan, dan kaki.

Keadaan ini menjana kebimbangan, masalah harga diri, dan menjejaskan aktiviti sosial dan profesional. Jika mempengaruhi berjuta-juta orang yang mengalami stigma sosial dan diskriminasi.

Terdapat banyak pilihan untuk mengawal atau menyembuhkan hiperhidrosis sederhana dan teruk seperti menggunakan anti-perspirant, iontophoresis dorongan elektrik tahap rendah untuk melumpuhkan sementara kelenjar peluh, ubat-ubatan untuk menghentikan kelenjar peluh daripada menghasilkan lebih banyak berpeluh, dan suntikan Botox yang boleh buat sementara waktu menghentikan saraf dari mencetuskan peluh berlebihan. Jika semua kaedah ini tidak memberikan hasil yang positif, kaedah yang paling berkesan berpeluh pembedahan, yang dikenali sebagai Endoskopi Thoracic simpatektomi (ETS).

Selepas prosedur, pesakit bangun dengan tangan yang kering dan panas, hiperhidrosis muka terhenti, Bera muka reda, malah hiperhidrosis kaki bertambah baik. Dia kemudian menyedari bahawa peluh berlebihan beliau telah hilang akibat pembedahan berpeluh beliau.

Secara amnya, komplikasi daripada pembedahan berpeluh (ETS) yang amat jarang dan kecil atau besar, yang memerlukan tinggal di hospital kira-kira satu atau dua hari.

* Sindrom Horner - ini adalah komplikasi yang lebih teruk yang membawa kepada murid yang lebih kecil sedikit mencacatkan asimetri muka kerana sedikit melabuh atas mata-tudung yang disebabkan oleh kerosakan atas-paling toraks saraf-nod (simpul saraf stellatum). Risiko ini bergantung kepada kebiasaan pakar bedah itu dengan prosedur. Blepharoplasty adalah plastik penggunaan prosedur pembedahan untuk membetulkan komplikasi ini.

* Kegagalan Rawatan - ia adalah satu kejadian yang jarang berlaku dengan syarat bahawa pesakit tidak mempunyai penyakit pleural yang teruk yang boleh menyebabkan atau menghalang akses kepada ganglia.

* Pneumothorax - sisa udara yang kekal antara paru-paru dan dinding toraks sama ada disebabkan oleh resuction tidak lengkap gas-lebihan, atau kerana kebocoran kecil dari paru-paru. Udara telah reabsorb secara spontan dan tiada rawatan lanjut diperlukan, bagaimanapun, pesakit dinasihatkan supaya tidak mengambil penerbangan pada hari berikutnya atau selagi pneumothorax berterusan.

Masalah biasanya berlaku apabila rawatan melampaui kesan yang diingini. Selepas pembedahan hampir separuh daripada aduan pesakit berpeluh pampasan. Ia adalah satu peluh berlebihan di bahagian belakang, perut, paha, dan / atau kaki yang lebih rendah yang boleh berkisar dari hampir tidak ketara untuk agak membimbangkan. Risiko untuk peluh pampasan membimbangkan menyebabkan pesakit sangat sensitif terhadap rangsangan haba.

Pesakit yang berfikir untuk mempunyai Endoskopi Thoracic simpatektomi (ETS) perlu mengambil kira beberapa faktor:

* Berpeluh Pampasan boleh dilihat selepas ETS

* Berpeluh Pampasan biasanya berlaku dari ringan kepada sederhana dan juga boleh tahan.

* Ia tidak boleh diramal dengan apa cara diagnostik.

* Ia sering mempunyai kecenderungan untuk mengurangkan dalam 6-12 bulan pertama.

* Nampaknya ada hubungan antara bilangan ganglia dirawat dan insiden dan intensiti berpeluh pampasan.

* Berat kejadian berpeluh pampasan adalah agak jarang berlaku

* Tidak ada rawatan yang berkesan untuk berpeluh berat pampasan pada batang.

* Ia adalah (hampir) tidak dapat dipulihkan jika ia berterusan selama lebih dari 1 tahun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar