Menyembuhkan Asli Untuk Sinusitis

Menyembuhkan Asli Untuk Sinusitis

Resdung adalah masalah biasa yang biasanya berkembang selepas selesema. Gejala termasuk hidung tersumbat, sakit di bahagian muka sekitar tulang pipi, dan sakit kepala berdebar-debar. Walaupun terdapat beberapa penawar resdung boleh dikawal dengan berkesan dan dirawat dengan ubat semula jadi. Ubat semula jadi adalah cara yang baik untuk mengurangkan kesakitan dan gejala-gejala lain yang berkaitan dengan jangkitan sinus. Bagi kebanyakan orang, jangkitan sinus adalah masalah sementara. Walau bagaimanapun, beberapa kes resdung akut boleh menyebabkan komplikasi yang teruk seperti pening dan sakit kepala yang berterusan yang perlu dikawal.

Sinusitis akut biasanya disebabkan oleh kulat atau jangkitan bakteria yang terhasil daripada selesema. Bagaimanapun, sinusitis kronik adalah disebabkan oleh tindak balas sistem imun badan untuk alergen dalam bentuk pencemaran udara. Sebab-sebab lain termasuk polip atau ketumbuhan hidung, dan gusi atau gigi jangkitan. Walaupun antibiotik dan lain-lain ubat allopathic menyembuhkan resdung kesan-kesan sampingan ubat-ubatan ini sering boleh menjadi sukar untuk menghadapi. Sebagai contoh, dekongestan boleh menyebabkan insomnia dan cemas, dan tidak berkesan apabila digunakan dalam tempoh yang panjang. Kortikosteroid yang digunakan dalam semburan hidung menghasilkan kesan sampingan seperti tekanan darah tinggi, kemurungan, berat badan, ulser, dan glaukoma, antara lain.

Dalam banyak keadaan, alternatif semula jadi bekerja lebih baik daripada antibiotik. Lebih-lebih lagi, mereka tidak mempunyai apa-apa kesan sampingan, yang merupakan salah satu kelemahan utama bentuk konvensional rawatan. Sebagai permulaan, salah satu ubat yang terbaik yang menyembuhkan resdung adalah Vitamin C. Vitamin C menguatkan sistem imun dan mengurangkan tahap histamin yang menyebabkan keradangan dan bengkak pada membran mukus. Satu dos satu gram vitamin C tiga kali sehari adalah disyorkan.

Zink dan magnesium menyembuhkan resdung dengan meningkatkan sistem imun dan membunuh virus selesema biasa. Mengukuhkan sistem imun membantu melawan jangkitan bakteria dan kulat. Kedua-dua zink dan magnesium adalah enzim yang diperlukan untuk membuat asid lemak mengurangkan kesakitan dan keradangan. Satu dos 15 mg. zink boleh diambil tiga kali sehari.

Flavonoid adalah sebatian yang terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran terkenal dengan sifat antioksidan mereka. Diet yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran boleh membantu meningkatkan sistem imun. Quercetin yang hadir dalam flavonoid boleh diambil sebagai dos harian untuk meningkatkan keberkesanan Vitamin C ini juga membantu untuk menghalang pembebasan histamin yang menyebabkan radang.

Dos harian 1500 mg Bromelain, satu enzim yang terdapat dalam nanas, membantu untuk melawan jangkitan sinus oleh mogok mukus. Ekstrak daun zaitun dan goldenseal menyembuhkan resdung dengan memerangi jangkitan bakteria dan kulat. Mengelakkan asap lalu lintas dan menggunakan vaporizers adalah cara yang berkesan untuk mengurangkan alergen yang menyebabkan jangkitan sinus. Menghapuskan lemak dan makanan goreng, produk gula, pastri, dan tenusu yang dikenali sebagai makanan alahan boleh membantu mencegah pembentukan lendir.

Makanan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, sup ayam panas, ikan, dan salad membantu pecahan lendir dan patut untuk dimasukkan ke dalam diet anda. Bawang putih, bawang, halia, lada panas, dan sawi juga cara-cara yang berkesan untuk membersihkan lendir dibentuk oleh jangkitan sinus. Minum banyak air, teh herba, madu dan minuman lemon juga boleh membantu pembentukan lendir yang jelas. Pembersih hidung dengan satu sudu teh garam dilarutkan dalam air panas adalah satu rawatan Ayurveda purba digunakan untuk mengubati resdung.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar