Peluh berlebihan Boleh Tanda Masalah Perubatan yang serius

Peluh berlebihan Boleh Tanda Masalah Perubatan yang serius

Orang yang mengalami hiperhidrosis atau peluh berlebihan merasakan bahawa mereka berkumpul sesama sendiri dan tiada siapa yang memahami apa yang mereka lalui. Individu yang mengalami peluh berlebihan sedar keadaan mereka tetapi mereka tidak boleh mengawalnya. Mereka cuba yang terbaik untuk meningkatkan gaya hidup mereka untuk menampung masalah ini dan kebanyakan mereka menghabiskan sebahagian besar masa mereka menyegarkan diri, mengelap, meletakkan pad di bawah tangan atau poket mereka.

Peluh berlebihan meletakkan tol berat dalam kehidupan seseorang dan boleh memalukan terutama dalam kehidupan profesional, akademik dan sosial. Mereka tidak boleh hidup dalam aktiviti kehidupan harian tanpa mengalami ketidakselesaan dan kesulitan yang berlaku dengan ia. Walaupun satu tugas yang mudah untuk menulis nama mereka adalah sangat sukar bagi mereka. Sesetengah meletakkan sapu tangan di bawah sawit mereka atau pun kertas akan teliti basah.

Berjuta-juta orang menderita, mengasingkan diri mereka sendiri, dan berjuang dari peluh yang berlebihan. Ini jenis keadaan perubatan mempunyai kesan psikologi negatif yang teruk. Malangnya, orang yang individu yang terlibat boleh bergantung kepada adalah orang yang sama yang tidak dapat memahami kesan negatif yang amat besar yang hiperhidrosis boleh mempunyai kehidupan seseorang.

Hiperhidrosis sebab oleh sistem saraf simpatetik terlalu aktif dan merupakan masalah yang diwarisi. Sehingga kini apa yang menyebabkan atau mencetuskan ia masih misteri. Ia mempunyai kesan fisiologi yang teruk seperti sejuk dan lembab dan dingin tangan, dehidrasi, dan jangkitan kulit menengah untuk kehabisan tenaga kulit. Ia boleh berlaku di tempat-tempat yang paling terdedah kepada penelitian seperti tangan, kaki, muka, dan ketiak.

Jika peluh berlebihan berlaku sebagai kesan satu lagi masalah perubatan, ia dikenali sebagai hiperhidrosis sekunder. Berpeluh boleh berlaku di mana-mana kawasan tertentu, atau ia mungkin di seluruh badan. Banyak keadaan yang boleh menyebabkan hiperhidrosis sekunder seperti:

* Acromegaly
* Syarat Kebimbangan
* Cancer
* Sindrom carcinoid
* Ubat-ubatan tertentu dan bahan-bahan penderaan
* Gangguan kawalan Glukosa
* Penyakit jantung
* Hipertiroidisme
* Penyakit paru-paru
* Menopaus
* Penyakit Parkinson
* Pheochromocytoma
* Kecederaan saraf tulang belakang
* Stroke
* Tuberculosis atau lain-lain jangkitan

Sudah tentu gejala hiperhidrosis adalah rasa basah.

Kebanyakan penderitaan individu dari hiperhidrosis jarang mencari bantuan perubatan, berfikir bahawa ini adalah hanya gangguan mudah untuk kehidupan mereka dan boleh dicegah dengan kebersihan yang betul. Tetapi dalam kes anda telah mengalami gejala berikut masa untuk memanggil doktor anda dan dapatkan bantuan perubatan. Sesetengah peluh berlebihan boleh menjadi serius dan yang memerlukan diagnosis dan rawatan.

* Berpanjangan, berlebihan, dan berpeluh tidak dapat dijelaskan
* Berpeluh dengan atau diikuti oleh sakit dada atau tekanan
* Berpeluh dengan penurunan berat badan
* Berpeluh yang paling kerap berlaku semasa tidur

* Berpeluh dengan demam, penurunan berat badan, sakit dada, sesak nafas, atau cepat, degupan jantung yang berdebar-debar - gejala-gejala ini boleh menjadi tanda penyakit yang mendasari, seperti hipertiroidisme.

Dengan kemajuan terkini dalam bidang perubatan, pelbagai bentuk rawatan disediakan untuk membantu menyembuhkan hiperhidrosis. Ubat-ubatan seperti antiperspirants topikal, iontophoresis, botox, dan juga pembedahan telah dicuba untuk merawat hiperhidrosis. Simpatektomi torasik endoskopi atau ETS adalah kaedah yang paling berkesan untuk merawat hiperhidrosis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar